انتخابات 94 | انتخابات مجلس | اخبار انتخابات | نظرسنجی انتخابات | سایت انتخابات

اخبار انتخابات و پیگیری اخبار انتخابات مجلس 94 و نظرسنجی انتخابات و معرفی ستاد انتخابات نامزدها و معرفی نامزدها و اخبار نامزدهای مجلس 94 و اخبار مجلس دهم

انتخابات 94 | انتخابات مجلس | اخبار انتخابات | نظرسنجی انتخابات | سایت انتخابات

اخبار انتخابات و پیگیری اخبار انتخابات مجلس 94 و نظرسنجی انتخابات و معرفی ستاد انتخابات نامزدها و معرفی نامزدها و اخبار نامزدهای مجلس 94 و اخبار مجلس دهم

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

وزارت کشور

سخنگوی وزارت کشور گفت: تأیید صلاحیت‌ها در بعد نظارت با شورای نگهبان است و قانونگذار نیز در قانون اساسی نظارت را در انتخابات به‌عهده شورای نگهبان قرار داده و این امر جزو صلاحیت انحصاری شورای نگهبان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور صبح امروز در حاشیه نشست استانداران و در جمع خبرنگاران، درباره صندوق‌های الکترونیکی رأی، اظهار داشت: انتخابات 25 فرآیند دارد که تاکنون 24 فرآینده آن طی شده و تنها جایگزین کردن صندوق‌های الکترونیک باقی مانده است.

وی افزود: در انتخابات گذشته در 14 حوزه انتخابیه، انتخابات به‌صورت الکترونیکی برگزار شد، بنابراین انتخابات الکترونیکی امر جدیدی نیست و دولت تصمیم گرفته این دوره برای سرعت بخشیدن و دقت بیشتر انتخابات را در 9 کلان‌شهر و شهرستان‌های کوچک به‌صورت الکترونیکی توسعه دهد.

امیری گفت: آنچه در حال حاضر قرار است رخ دهد، مدرن کردن صندو‌ق‌هاست که قبلاً در 14 شهرستان تجربه شده که نمونه مدرن آن به شورای نگهبان ارائه شد و کارشناسان نیز توضیحات لازم را داده‌اند.

سخنگوی وزارت کشور خاطرنشان کرد: این دستگاه‌ها سه قطعه دارد که قطعه اول صندوق رأی است؛ قطعه دوم مربوط به مجری است و قطعه سوم مربوط به نظارت است که در اختیار نماینده شورای نگهبان قرار می‌گیرد تا نظارت صددرصدی داشته باشد. این دستگاه کاملاً بومی است و نرم‌افزار آن نیز توسط کارشناسان داخلی تهیه شده و امنیت آرا در آن تأمین شده است.

امیری در پاسخ به اظهارات رئیس مجلس خبرگان در خصوص صندوق‌های الکترونیکی گفت: بنده به آیت‌الله یزدی علاقه دارم و به ایشان دسترسی دارم و نمی‌خواهم از طریق رسانه با وی صحبت کنم، به برخی از اعضای شورای نگهبان گفته‌ام که گزارشی که به وی داده شده مبنی بر چینی یا کره‌ای بودن دستگاه‌های الکترونیکی رأی، درست نیست و توضیحات لازم را ارائه کردند.

وی افزود: آیت‌الله یزدی در دوره قبل نیز از مدافعان برگزاری انتخابات الکترونیکی بود و هیچ اختلاف نظری نداریم و آنچه دغدغه به‌حق شورای نگهبان است این است که انتخابات به‌نحوی برگزار شود که شورای نگهبان از ابتدا تا انتها نظارت داشته باشد.

امیری در خصوص منشور اخلاقی انتخابات گفت: منشور تهیه شده و قرار است به امضای افراد برسد و فکر می‌کنیم وجود این منشور بتواند مؤثر باشد.

سخنگوی وزارت کشور همچنین در خصوص تغییر استانداران نیز گفت: وزارت کشور و دولت ارزیابی را از استانداران و فرمانداران داشته و در جمع‌بندی‌ها با توجه به شرایط خانوادگی استاندار کرمانشاه به این نتیجه رسیدیم که آقای بابادی تغییر و آقای رازانی جایگزین وی شوند و این جابه‌جایی یک موضوع معمول و متعارف است.

امیری همچنین در خصوص استاندار قزوین نیز گفت: ایشان فعلاً در سمت خود هستند و ان‌شاءالله نباید تغییر خاصی داشته باشیم. سیاست دولت بر عدم تغییر است اما گاهی ضروریاتی پیش می‌آید و به‌عنوان استثنا ممکن است تغییری اتفاق بیفتد اما اصل ما بر عدم تغییر است.

وی در خصوص تعامل استانداران و نمایندگان مجلس گفت: وزارت کشور و استانداران تعامل خوبی با مجلس دارند و ا ین تعامل ضابطه‌مند جزو سیاست‌های دولت و وزارت کشور است.

سخنگوی وزارت کشور همچنین در خصوص جلسات مشترک با شورای نگهبان در مورد تأیید صلاحیت‌ها نیز گفت: تأیید صلاحیت‌ها در بعد نظارت با شورای نگهبان است و قانونگذار نیز در قانون اساسی نظارت را در انتخابات به‌عهده شورای نگهبان قرار داده و این امر جزو صلاحیت انحصاری شورای نگهبان محسوب می‌شود.

امیری تصریح کرد: ما با شورای نگهبان در خصوص انتخابات پیش رو تعامل و همکاری خواهیم داشت و این همکاری‌ها و جلسات امری طبیعی است که در حال حاضر در حال انجام است و هر موضوعی که در خصوص انتخابات باشد ما با شورای نگهبان تعامل خواهیم داشت.

وی همچنین در مورد فعالیت‌های حزبی گفت: در جمهوری اسلامی هر کسی بخواهد در قالب احزاب، گروه‌ها و تشکل‌ها کار حزبی انجام دهد ابتدا باید از کمیسیون ماده 10 مجوز بگیرد و اگر تشکلی کار حزبی کرد و مجوز نداشت کارش غیرقانونی است و باید مطابق قانون با آن برخورد شود.

سخنگوی وزارت کشور گفت: البته ممکن است چند نفر دور هم جمع شوند و اسم روی خودشان بگذارند اما اسم این کار حزبی نیست و هر کسی که بخواهد فعالیت حزبی انجام دهد باید از کمیسیون ماده 10 احزاب مجوز فعالیت بگیرد.

منبع : تسنیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی